Wtryskiwacz paliwa to zawór elektromagnetyczny. Dzięki napięciu podawanym na cewkę, wytwarzane jest pole elektromagnetyczne, które unosi iglice wtryskiwacza. Umożliwia to przepływ paliwa przez dyszę i rozpylenie paliwa. Kiedy napięcie zanika, sprężynka opuszcza iglicę i przepływ paliwa zostaje zatrzymany.
Impedancja wtryskiwacza to inaczej oporność cewki wewnątrz wtryskiwacza, mierzona w Ohmach.
Zdecydowana większość wtryskiwaczy montowanych w samochodach to wtryskiwacze o wysokiej bądź niskiej rezystancji. Na rynku występują również wtryskiwacze, których nie zakwalifikujemy do żadnej z wyżej wymienionej grupy. Można je jednak spotkać na tyle rzadko, że nie warto więcej rozwodzić się na ich temat.
Wtryskiwacze wysokomomowe - Saturated
Wtryskiwacze wysokoomowe mają oporność cewki powyżej 8 Ohm i są wtryskiwaczami najbardziej powszechnymi w użyciu. Typowy wtryskiwacz wysokoomowy charakteryzuje się rezystancją ok 12 – 16 Ohm. Wtryskiwacze te określane są wtryskiwaczami typu „Saturated” Budowa cewki wtryskiwacza wysokoomowego jest stosunkowa prosta, stąd cena takich wtryskiwaczy jest umiarkowana. Cewki wtryskiwaczy typu saturated potrzebują ok 1-1.5 A napięcia aby otworzyć wtryskiwacz. Wtryskiwacze te znajdują zastosowanie w zdecydowanej większości pojazdów.Charakteryzuje je wydajność, z reguły nie przekraczającej 500cc/min.
Niskoomowe - Peak and Hold
Wtryskiwacze niskoomowe charakteryzuje rezystancja w przedziale od 0,5 do 6 Ohm. Z reguły oporność ta wynosi około 2 Ohm. Wtryskiwacze te, to często wtryskiwacze o wysokiej wydajności. Znajdują one zastosowanie w silnikach wysilonych, jak chociażby w Mazda RX7, Suzuki Swift GTI, czy Mitsubishi EVO. Uzwojenie cewki wtryskiwaczy niskoomowych jest nieco bardziej skomplikowane, stąd są one nieco większych rozmiarów, a cena ich jest wyższa.
Wtryskiwacze określane są mianem wtryskiwaczy „peak and hold”, ponieważ w systemach tych przez krótki czas na cewkę podawany jest prąd o wyższym napięciu (Peak), dzięki czemu wtryskiwacze otwierają się szybciej. Po otwarciu wtryskiwacza, napięcie na uzwojeniu ulega zmniejszeniu na tyle, aby wtryskiwacz pozostał otwarty (Hold). W zależności od wtryskiwacza, niektóre potrzebują napięcia ok 4-6 A w celu otwarcia wtryskiwacza, i ok. 1-3 A, po upływie ok. milisekundy, w celu podtrzymania wtryskiwacza otwartego.
Wtryskiwacze niskoomowe posiadają mocniejszą sprężynkę, dzięki czemu zamknięcie wtryskiwacza następuje szybciej. Dzięki szybszym czasom otwarcia i zamknięcia wtryskiwaczy typu „peak and hold”, strojenie silnika z wtryskiwaczami o dużej wydajności jest dla tunera dużym ułatwieniem.