Rosnące ceny paliw konwencjonalnych sprawiają, że coraz więcej osób korzysta z samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi takimi jak gaz LPG czy CNG. O ile przesiadka ta ma to korzystny wpływ na środowisko i nasze kieszenie, o tyle wtryskiwacze benzynowe, na których często nasze pojazdy są uruchamiane, nie są już z tak zadowolone.
Czym charakteryzują się pojazdy typu Bi-Fuel ?
Pojazdy Bi-Fuel wyposażone w instalację pozwalającą na jazdę zarówno na paliwie konwencjonalnym, jak i alternatywnym w zdecydowanej większości są pojazdami o zapłonie iskrowym. Wykorzystują paliwo konwencjonalne- najczęściej benzynę bezołowiową do rozruchu zimnego silnika i podczas jazdy do momentu doprowadzenia jednostki napędowej do temperatury optymalnej do przełączenia (najczęściej automatycznie) na zasilanie paliwem alternatywnym. Bez wątpienia jest to dobre rozwiązanie dla komponentów instalacji gazowej i samego silnika, gdyż mogą one zacząć pracę w dogodnych, wręcz najkorzystniejszych warunkach.
Trochę gorzej prezentuje się sytuacja układu zasilania benzyną, kiedy silnik pracuje już na paliwie gazowym. W momencie przejścia z benzyny na gaz, praca wtryskiwaczy benzynowych zastaje zatrzymana, a niepracujące wtryski pozbawia się chłodzenia przepływającą przez nie benzyną. Pozostawanie paliwa przez dłuższy czas w ich wnętrzu sprawia, że ulegają sukcesywnemu zanieczyszczaniu. Zalegająca benzyna pod wpływem temperatury przechodzi procesy chemiczne, podczas których wytrącają się żywice i inne związki. Żywice stałe lub półstałe powstają po odparowaniu paliwa, tworzą nagar w całym układzie paliwowym, a w szczególności prowadzą do zapychania wtryskiwaczy.
Dlaczego jazda na gazie jest szkodliwa dla wtryskiwaczy benzynowych ?
Głównym powodem zanieczyszczenia się wtryskiwaczy benzynowych jest częsta jazda na gazie w połączeniu z używaniem benzyny jedynie do rozruchu silnika. Bardzo często kierowcy posiadający w samochodzie instalację gazową, jeżdżą również z minimalną ilością benzyny w baku. Takie praktyki są szkodliwe dla pompy paliwowej, która może nie mieć odpowiedniego smarowania. Dodatkowo z powietrza nagromadzonego w baku, pod wpływem wahania temperatur wytrącana jest para wodna powodująca korozję. Drobinki rdzy mogą razem z wodą przedostawać się do wtryskiwaczy zapychając je i skutkując ich wewnętrzną erozją. Aby zachować sprawność wtryskiwaczy benzynowych w stanie fabrycznym powinniśmy przestrzegać kilku prostych zaleceń, którymi podsumuję ten artykuł.
Jak temu zapobiec ?
Po pierwsze, tankuj paliwo tylko na renomowanych stacjach. Może okazać się, że summa summarum nieznaczną różnica w cenie paliwa będziemy musieli wydać na regenerację układu paliwowego. Po drugie, staraj się utrzymywać zawsze pełny bak, a jeśli to niemożliwe, raz na jakiś czas - szczególnie przed okresem zimowym - używaj dodatków do paliw wiążących wodę. Profilaktycznie dodawaj dobrych jakościowo, czyszczących układ paliwowy, przedłużających efekt czystych wtryskiwaczy dodatków do paliw. Po trzecie, raz na jakiś czas zrób swojemu samochodowi dalszą wycieczkę zasilając go samą benzyną, przy czym nie obawiaj się jazdy na nieco wyższych obrotach.
Na koniec najważniejsze - raz na 50 tys.km zleć czyszczenie wtryskiwaczy profesjonalnej firmie, która wykona diagnostykę twoich wtryskiwaczy, pomiaru ich dawkowania oraz rozpylania przed i po czyszczeniu. Pamiętaj o systematycznej regeneracji wtryskiwaczy.