W dzisiejszych czasach prawie każdy silnik benzynowy jest wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Niemałą rewolucję wywołało pojawienie się systemu bezpośredniego wtrysku benzyny. Na początku zauważano same zalety - bardziej precyzyjne dawkowanie paliwa, większa moc, mniejsze spalanie czy możliwość uzyskania większego stopnia sprężania. Od tamtego czasu prawie wszystkie marki stawiają na system bezpośredniego wtrysku benzyny starając się stosować nowe technologie by wyeliminować ich wady i jeszcze bardziej poprawić ich sprawność.
Wtrysk bezpośredni to taki, gdzie dawka paliwa jest podawana przy pomocy wtryskiwacza (znajdującego się w cylindrze) prosto do komory spalania. Jest to bardzo sprzyjające rozwiązanie ze względu na to, że umożliwia szybką wymianę mieszanki paliwowo-powietrznej nad tłokiem. Ponadto wtryskiwane paliwo znacznie obniża temperaturę w cylindrze, zimna benzyna chłodząc denko tłoka i ścianki cylindra podnosi stopień sprężania, przez to można uzyskać znacznie większą sprawność silnika bez strachu o nieprawidłowe spalanie paliwa jakim jest spalanie stukowe.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa umożliwiają spalanie ubogich mieszanek przy małych obciążeniach silnika zużywając znacznie mniej paliwa. Niestety ten fakt powoduje nadmiar tlenków azotu w spalinach. Przez lata starano się wyeliminować ten problem wprowadzając nowe sposoby na zmniejszenie szkodliwości spalin. Pojawiły się rozwiązania dodatkowych doładowań, dwufazowe wtryskiwacze czy mniejsza pojemność skokowa. Dużym problemem obecnie po dłuższym czasie eksploatacji samochodu jest osadzanie się nagaru na ścianach komory spalania, denku tłoka, w kanałach dolotowych lub na zaworach ssących. Nagar pojawia się ponieważ wyżej wymienione części nie są oczyszczane mieszanką jak w przypadku wtrysku pośredniego. Osad ten powstaje z niedopalonych cząstek paliwa oraz oleju powodując mniejszą dynamikę silnika i większe zużycie paliwa.
System bezpośredniego wtrysku benzyny posiada istotnie elementy swojego układu. Wtryskiwacz wtryskując paliwo bezpośrednio do komory musi podać precyzyjną dawkę paliwa w określonych czasie. Paliwo natomiast musi wymieszać się z powietrzem tak, aby mieszanka została właściwie spalana.
Dobre strony
-
Precyzyjne dozowanie paliwa
-
Spalanie mieszkanki ubogiej
-
Zmniejszenie zużycia paliwa
-
Wzrost mocy i momentu obrotowego
-
Lepsza dynamika silnika
-
Wyższy stopień sprężania
-
Mniejsza zawartość tlenków azotu w spalinach
-
Szybka reakcja na zmianę obciążenia
-
Łatwiejszy zimny rozruch
Złe strony
-
Komplikacja konstrukcji
-
Wysokie koszty produkcji i serwisu
-
Osadzanie się nagaru (zmniejszenie żywotności auta)
-
Utrudnienia w montażu instalacji LPG