Silnik
M20B25 to 170 konny, dwunastozaworowy, 2.5 litrowy silnik BMW, który występował min. w modelach E30 i E34. Silnik wyposażony w komputer sterujący MOTRONIC to 6-cylindrowa rzędówka zasilana pośrednim wtryskiem paliwa. Fabrycznie silnik napędzają wysokoomowe wtryskiwacze BOSCH'a o numerze 0 280 150 715 i wydajności 154 cc/min przy ciśnieniu 3.0 barów.
Przestarzała konstrukcja wtryskiwaczy m20
Dobór takich wtryskiwaczy przez producenta wydaję się być zagadką, bowiem wtryski o takiej wydajności muszą pracować niemal na 100% swojej wydajności, żeby obsłużyć deklarowaną moc silnika 170KM. Konstrukcja wtryskiwaczy jest bardzo przestarzała. Wtryskiwacz leje wąską strużkę paliwa bezpośrednio na trzonek zawora ssącego, gdzie powinien nastąpić rozbryzg i częściowe odparowanie paliwa, głównie dzięki temperaturze w kanale dolotowym i komorze spalania. Jak wiemy palą się opary paliwa, nie samo paliwo, dlatego tylko paliwo, które zdąży całkowicie odparować przekształca się w energie. Pozostała część zostaje zmarnowana, lub służy schładzaniu mieszanki. Może miałoby to większy sens w przypadku silnika doładowanego lub o dużym stopniu sprężania gdzie występuje ryzyko spalania detonacyjnego. W tym przypadku natomiast przyczynia się tylko do większego zużycia paliwa, większej toksyczności spalin, a co najważniejsze ogranicza moc i moment obrotowy w pełnym zakresie obrotów.
Lepsze wtryski do m20b25
Zrobiliśmy mały research, który zaowocował znalezieniem odpowiednika. Idealnym zamiennikiem okazały się wtryski Boscha nowszej generacji EV6. Dzięki czterem otworom rozpylającym, atomizacja paliwa stoi naprawdę na wysokim poziomie. Poza tym posiadają one większą wydajność (190 cc/min przy seryjnych 154 cc/min, +23%) , oraz idealnie pasują w miejsce starych bez konieczności przeprowadzania jakichkolwiek modyfikacji. Po wyczyszczeniu i zbalansowaniu (wybraniu idealnego komplet z pośród większej ilości wyczyszczonych wtrysków), postanowiliśmy je zamontować na samochodzie i przekonać się na własnej skórze czy zauważymy jakąkolwiek różnicę w pracy silnika.
Zauważalna różnica
Pierwsze odpalenie i pierwsza zauważalna różnica to dużo cichsza pracy wtryskiwaczy (brak charakterystycznego metalicznego stuku wtryskiwaczy EV1, zamiast tego cichutkie cykanie). Poza tym silnik zdaje się wydawać trochę inne brzmienie. Wskazówka obrotomierza stoi idealnie w jednej pozycji. Silnik pięknie wkręca się na obroty. Pierwsza jazda próbna, nie przekraczamy 3 tyś obrotów. Silnik zyskał sporo momentu obrotowego w niskich partiach obrotów i płynnie przyśpiesza. Jak nam się wcześniej wydawało większa wydajność nowszych wtryskiwaczy została samoczynnie skompensowana dzięki samoadaptacji komputera sterującego, która następowała wraz z ilością przejechanych kilometrów. Proces ten można było również przyśpieszyć poprzez zresetowanie wartości 'long fuel trim" i "short fuel trim" w komputerze sterującym ECU, czego jednak nie zrobiliśmy.
Czy warto?
Jeśli przeanalizujemy poniższe wady i zalety przeprowadzenia tej modyfikacji wnioski nasuwają się same.
Zalety:
- cichsza praca wtryskiwaczy
- równiejsza praca silnika na wolnych obrotach
- zauważalna poprawa elastyczności silnika w pełnym zakresie obrotów
- większy moment obrotowy, zwłaszcza w dolnych prędkościach obrotowych silnika
- lepsze przyśpieszenie
- lepsza reakcja na otwarcie przepustnicy
- bardzo prawdopodobne zwiększenie mocy maksymalnej
- prawdopodobnie niższe zużycie paliwa przy oszczędnej jeździe
Wady:
- godzina pracy niezbędna na wyjęcie starych i montaż nowych wtrysków
- konieczność zakupu kompletu wtryskiwaczy
Kup Teraz !
Komplet 6 wtryskiwaczy EV6 gotowych do montażu
- zregenerowane
- zainstalowane nowe części (o-ringi uszczelniające, filtry siatkowe, czapki rozpylaczy)
- pogrupowane (różnica w dawkowaniu max 1%)
- gwarancja 6 miesięcy bez limitu km
- karta informacyjna z parametrami