Wtryskiwacze są kluczowym podzespołem nowoczesnych układów paliwowych. Odpowiadają za dostarczanie paliwa do silnika w precyzyjny, ściśle określony przez komputer sterujący sposób. Ogólnie rzecz biorąc żywotność wtryskiwaczy jest stosunkowo długa, określana przez dwóch największych na świecie producentów części samochodowych tj. Bosch i Delphi na 1 miliard cykli. Liczba cykli deklarowana przez producentów jest na tyle duża, że wtryskiwacz nie powinien zepsuć się przed końcem żywotności samochodu przewidywanego przez koncerny samochodowe.
Dlaczego wtryskiwacze ulegają awarii znacznie częściej niż wynikałoby to z teorii?
Przede wszystkim warunki w jakich wtryskiwacze są testowane przez producentów wtrysków, znacznie odbiegają od warunków w jakich większość pojazdów jest eksploatowana. Stopień zanieczyszczenia powietrza, paliwo o różnej jakości, woda w paliwie, starzenie się paliwa, wytrącanie olefin, żywic i lakierów z paliwa, zanieczyszczenia mechaniczne, jazda na krótkich dystansach... Wszystkie te czynniki są zmienne i w różnym stopniu wpływają na żywotność wtryskiwaczy, i ich przedwczesne uszkodzenie.
Jak zapobiegać przedwczesnym uszkodzeniom wtryskiwaczy?
Istnieje kilka prostych sposobów na wydłużenie żywotności wtrysków. Jednym z nich jest tankowanie benzyny na renomowanych stacjach, które oferują paliwo lepsze jakościowo, często z dodatkami uszlachetniającymi, które mają za zadanie zapobiegać odkładaniu się zanieczyszczeń wewnątrz wtryskiwaczy. Chociaż teoretycznie wszystkie paliwa posiadają w swoim składzie dodatki uszlachetniające, nie jest żadną tajemnicą, że różni producenci oferują zawartość dodatków czyszczących w swoich paliwach na różnym poziomie, co przekłada się bezpośrednio na żywotność układu zasilania w naszym samochodzie. Nie tylko jakość paliw wpływa na żywotność wtrysków, ale również styl jazdy. Jazda na krótkich dystansach i częste postoje wpływają na kumulowanie się zanieczyszczeń wewnątrz wtryskiwaczy, w szczególności w okolicy dyszy rozpylającej i iglicy, która ulegając zanieczyszczeniom stopniowo zaburza prawidłowe dawkowanie, rozpylanie oraz kształt rozpylanego paliwa. Regularna wymiana filtra paliwa, pomoże wyłapywać zanieczyszczenia krążące w układzie paliwowym, tym samym nie dopuszczając do kontaktu większych zanieczyszczeń z samymi wtryskiwaczami. Warto również profilaktycznie pomyśleć o dodaniu do paliwa dobrej jakości środka "czyszczącego wtryskiwacze". Nie zregenerują one już zabrudzonych wtryskiwaczy natomiast ograniczą osadzanie się zanieczyszczeń oraz wydłużą ich bezawaryjne działanie.
Co jeśli wtryskiwacz ulegnie uszkodzeniu?
Bardzo często wtryskiwacze ulegają zanieczyszczeniom w takim stopniu, że ich praca zostaje zaburzona na tyle, iż większość mechaników kwalifikuje je jako wtryskiwacze uszkodzone, nie nadające się do dalszej eksploatacji i naprawy. Właściwie nie należałoby się dziwić z takiego podejścia, bowiem wtryskiwacz odpowiednio mocno zanieczyszczony jest właściwie nie do wyczyszczenia ogólnie dostępnymi środkami. Czy w takim wypadku najlepszym wyjściem byłby zakup wtryskiwaczy nowych? Nie wątpliwie tak, przynajmniej dla kogoś kto nie liczy się z kosztami. Zakup wtryskiwaczy nowych z pewnością zagwarantuje ich bezawaryjną eksploatację, przynajmniej przez jakiś czas. Co jeśli nas nie stać na wtryskiwacze nowe, które z reguły bagatela nie kosztują mało? Pozostaje zakup wtryskiwaczy używanych w niewiadomym stanie, bądź oddanie starych do profesjonalnego serwisu na diagnostykę i regenerację. Jak się okazuje 90% wtryskiwaczy kwalifikowanych do wymiany mają sprawną elektronikę, a głównym problemem stanowią same zanieczyszczenia, które przy pomocy odpowiednich urządzeń i środków można usunąć, przywracając tym samym ich prawidłowe działanie.