BIO85 znane jako E85 to paliwo składające się w 85% z bioetanolu wyprodukowanego poprzez fermentację biomasy i zawierające ok 15% benzyny bezołowiowej. Jego główną zaletą jest niższa cena, łatwość produkcji oraz właściwości, dzięki którym wzrastają osiągi silnika. Czysty etanol jest także paliwem bardziej ekologicznym od tradycyjnej benzyny bezołowiowej.
Chociaż etanol jest paliwem mniej energetycznym niż benzyna bezołowiowa i większość obecnie produkowanych samochodów zasilanych tym paliwem wykazuje o ok 30% wyższe zużycie w stosunku do benzyny konwencjonalnej, możliwe jest zaprojektowanie samochodów, które w 100% potrafią wykorzystać potencjał drzemiący w tym paliwie.
Szwedzcy inżynierowie postanowili podjąć wyzwanie skutkiem czego powstał koncepcyjny Saab Aero-X z turbodoładowanym silnikiem zasilanym wyłącznie 100% etanolem. Dzięki wyższemu stopniu sprężania oraz zaawansowanym komputerom sterującym, silnik rozwija dużo lepsze osiągi spalając przy tym mniejszą ilość etanolu niż ten sam silnik zasilany tradycyjną benzyną. Kolejnym samochodem rozwijającym większą moc na etanolu jest Koenigsegg CCX-R o mocy 1029 KM, co plasuje go na trzecim miejscu wśród najmocniejszych seryjnie produkowanych samochodów.
Nie tylko owe dwa wspomniane wcześniej samochody mogą pochwalić się większą mocą dzięki zastosowaniu tego paliwa.
Dlaczego możliwe jest generowanie większej mocy
Rozwijanie większej mocy spowodowane jest wysoką liczbą oktanową etanolu, co pozwala na podniesienie stopnia sprężania silnika bez obawy o spalanie detonacyjne. Dodatkowym parametrem przyczyniającym się generowaniu większych mocy jest wysokie ciepło parowania etanolu, dzięki czemu odparowanie alkoholu w komorze spalania przed spaleniem obniża temperaturę, skutecznie chroniąc silnik. Oznacza to możliwość spalania nawet w wysilonych silnikach.
Jak przystosować silnik do jazdy na BIO85
Istnieje kilka istotnych różnic w samochodach przystosowanych do pracy na paliwie E85. Przede wszystkim wszystkie elementy wykonane z magnezu i aluminium muszą być pozbawione bezpośredniego kontaktu z tym paliwem. Pompa paliwowa powinna być przystosowana do pracy z paliwem będącym dobrym przewodnikiem elektrycznym jakim jest etanol w przeciwieństwie do benzyny bezołowiowej, która jest dielektryczna. Pompa powinna być zabezpieczona przed jakimkolwiek iskrzeniem. Wszystkie rurki paliwowe muszą być przystosowane do etanolu, który może rozpuszczać elementy gumowe. W tym celu montuje się przewody paliwowe i bak paliwa wykonane ze stali nierdzewnej bądź plastiku. Ze względu na większe zapotrzebowanie tego paliwa, stosuje się wtryskiwacze o większej wydajności. Z reguły różnica ta wynosi ok 35-50%.
Jakie są możliwe zagrożenia w przypadku jazdy na obu paliwach
Obecnie eksploatowane silniki o zapłonie iskrowym bez wprowadzania jakichkolwiek zmian konstrukcyjnych pozwalają na zasilanie paliwem o ograniczonym udziale etanolu w benzynie. W Polsce, zgodnie z normą PN-92/C-96025 przyjęto maksymalne 5% stężenie etanolu w każdej benzynie. Nie dopuszczalna jest jazda na benzynie bezołowiowej, samochodem przystosowanym do jazdy tylko na paliwie E85. Spowodowane jest to wyższą liczbą oktanową czystego etanolu, która wynosi ok 111 oktanów. Próba ta z wielkim prawdopodobieństwem spowodowałaby spalanie stukowe i uszkodzenie silnika.
Otrzymywanie
Bioetanol może być produkowane na skalę przemysłową poprzez fermentację biomasy, najczęściej w procesie fermentacji cukrów przy udziale drożdży szczepu Saccharomyces cerevisiae. Najważniejszymi źródłami cukrów wykorzystywanych w procesie fermentacji są skrobia zawarte w zbożach oraz ziemniakach. Do wytworzenia litra spirytusu konieczne jest zużycie od 8400 do 11200 kJ energii. Wartość opałowa czystego alkoholu etylowego to tylko 60% wartości opałowej benzyny, przez co nie jest on popularnym paliwem silnikowym. Kolejnym powodem przemawiającym za nie wykorzystywaniem tego paliwa na szeroką skalę jest mała lotność par czystego etanolu, przez co rozruch silników napędzanych tym paliwem w niskich temperaturach byłby znacznie ograniczony.