System wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie iskrowym rozwinął się prawie jednocześnie z wynalezieniem źródła napędu w XIX wieku. Przed tym sposobem dostarczanie paliwa do silnika dominował gaźnik. Działa on zupełnie inaczej niż obecnie montowane w pojazdach wtryskiwacze. Paliwo w gaźniku jest zasysane, natomiast wtryskiwacze wtryskują paliwo pod ciśnieniem. Chociaż gaźniki to dosyć skomplikowane urządzenia, z którymi nie wiązały się problemy eksploatacyjne to jednak przestały spełniać oczekiwania stawiane przez coraz nowocześniejsze technologie. Zaczęły ograniczać osiągi silników i wymagania stawiane przez inżynierów.
Rozwój elektroniki stworzył nowe możliwości sterowania podawaniem paliwa
Szybki i efektywny rozwój motoryzacji spowodował, że z czasem pojawiły się pewne problemy związane z emisją spalin. Wtedy układ wtryskowy wszedł na pierwszy plan. Odtąd paliwo musiało być dostarczane do układu dokładniej, a spalanie miało być bardziej efektywne. Z początku były to proste systemy oparte na elektronice analogowej lub mechaniczne, później cyfrowe aż do połączenia z siecią komputerową i sterownikami innych komponentów auta.
I i II Wojna Światowa - zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w transporcie lotniczym
Historia praktycznych zastosowań wtrysku benzyny to czasy I Wojny Światowej. Wtedy ludzie poszukiwali nowych rozwiązań jak poprawić sprawność, moc i osiągi silników. Pierwszy raz wtrysk paliwa znalazł swoje zastosowanie w silnikach lotniczych ponieważ samoloty potrzebowały ciągłego zasilania paliwem podczas akrobacji powietrznych. Nawet system słynnych braci Wright, którzy jako pierwsi skonstruowali samolot można uznać za układ wtrysku paliwa.
Za pierwszy silnik z systemem wtrysku paliwa uznaje się Junkers Jumo 210G zastosowany w niektórych wersjach Messerschmittów.
Innymi przykładami takich silników są także Daimler-Benz V12 DB 601 czy też BMW 801. Rozwój tego systemu nastąpił głównie dzięki firmie Bosch, która prowadziła prace badawcze nad pompą wtrysku paliwa.
60 lata - pierwszy seryjny samochód z systemem wtrysku paliwa
Wracając do przemysłu samochodowego czterosuwowe silniki z wtryskiem benzyny użyto po raz pierwszy seryjnie w 1954 roku w samochodzie Mercedes-Benz 300 SL.
Wcześniej układ ten był stosowany w różnego rodzaju prototypach, które nie doczekały się produkcji seryjnych. Rozwiązanie w silniku Mercedesa gdzie zastosowano rzędową pompę wtryskową firmy Bosch, która wytwarzała ciśnienie 100-120 barów i umieszczone bezpośrednio w komorze spalania wtryskiwacze, a także czujnik w rurze, który odpowiadał za sterowanie dawkowaniem paliwa, wiązało się z dużymi kosztami nawet jak na taki sportowy i ekskluzywny samochód. Rozwój nastąpił z zastosowaniem mechanicznych lub też elektrycznych pomp wtryskowych.
70 lata - elektroniczne układy wtrysków
Lata siedemdziesiąte to rozwój systemów wtrysku benzyny. Dużym sukcesem okazało się opracowanie i produkcja elektronicznych układów wtryskowych Bosch D-Jetronic w 1967 roku.
Rozwiązanie to zrewolucjonizowało rynek ponieważ umożliwiło doprowadzenie do cylindra odmierzonej dawki paliwa. Stosowano je w seryjnej produkcji w samochodach Volkswagen 1600 TL.
Elektroniczne układy jako jedyne wówczas spełniały wartości emisji spalin jakie narzucała władza. Oprócz elektronicznego sterownika premierę miały wtedy także elektroniczne pompy paliwa i elektromagnetyczne wtryskiwacze.
80 lata - nacisk na środowisko
W latach osiemdziesiątych coraz większego znaczenia nabierał aspekt środowiska czyli emisji szkodliwych składników spalin. W 1976 roku opracowano układy Bosch K-Jetronic i Bosch L-Jetronic (współpracujący już z sondą lambda).
Później stworzono system Bosch Motronic. Jest to zintegrowany system wtryskowo- zapłonowy, w którym wszystko zintegrowano w jedną jednostkę, która była oparta na mikroprocesorach. System Motronic to inaczej komputer sterujący silnikiem (ECU) na podstawie danych z czujników takich jak sonda lambda czy przepływomierz. Na podstawie tych informacji komputer dobiera odpowiednie proporcje paliwa i powietrza oraz moment wtrysku paliwa.
To rozwiązanie było jednak drogie. Chcąc wprowadzić je do aut niższych klas postanowiono je zmodyfikować. Było to też konieczne dlatego, że wprowadzono na rynek katalizatory. Te wydarzenia spowodowały powstanie wtrysku jednopunktowego Bosch Mono-Jetronic.
Ten system ma jedną centralną dyszę wtrysku paliwa. Ma to swoje wady, ponieważ kanały dolotowe do cylindrów mają różne kształty, przez co dawka paliwa jaką dostarczają jest nierównomierna i niedostosowana do potrzeb cylindrów. Jednym z ostatnich samochodów z zamontowanym wtryskiem jednopunktowym był Polonez.
Rozwiązanie, które zastąpiło wtrysk jednopunktowy jest jak można się domyślać wtrysk wielopunktowy, czyli taki w którym każdy cylinder ma osobny wtryskiwacz.
W latach dziewięćdziesiątych za sprawą firmy Mitsubishi w sprzedaży pojawiły się ponownie samochody z silnikami zasilanymi za pomocą wtrysku bezpośredniego. Nowa technologia wymagała wielu poprawek i początkowo znajdowała nielicznych naśladowców jednakże była to kolejna ewolucja w historii zasilania silników.